Beginnen met Myfitnesspal? Zo ben je snel op weg!

Beginnen met Myfitnesspal? Zo ben je snel op weg!

Startinstellingen voor Myfitnesspal

Allereerst super dat je aan de slag wilt gaan met Myfitnesspal! Dit geeft aan dat je je voeding serieus neemt of serieus wilt gaan nemen. Myfitnesspal is een gratis app, maar is ook in een premium versie te verkrijgen. In deze blog helpen we je op weg met de gratis versie van Myfitnesspal. Je kan Myfitnesspal downloaden in de appstore op je smartphone. Na het downloaden van de app kan je via Facebook inloggen of een account aanmaken via je e-mailadres.

Heb je een account aangemaakt? Dan is het zaak om je doelstelling te bepalen; wil je afvallen, aankomen of op hetzelfde gewicht blijven? Myfitnesspal vraagt namelijk naar je doelstelling om het uiteindelijke aantal calorieën te bepalen. Vervolgens wordt er gevraagd naar je activiteitsniveau, wees hierbij kritisch naar jezelf! De kans is groot dat je activiteitenniveau, ondanks dat je vaak sport toch in de categorie niet erg actief of licht actief valt. Je kunt dit beter onderschatten en overschatten. Kijk niet naar de dag dat je Myfitnesspal download, maar pak een gemiddelde over de hele week. De volgende stap in myfitnesspal is het invullen van algemene gegevens, je lengte en je huidige gewicht. Om een zo precies mogelijk gewicht te krijgen is het belangrijk om je s’ ochtends na een bezoekje aan het toilet te gaan wegen. 

In de volgende stap van myfitnesspal wordt gevraagd naar je streefgewicht en het aantal kilogram dat je per weer wilt veranderen. Heb je een langere periode voordat je je doelstelling wilt behalen, kies dan de optie met de kleinste verandering per week. Zo behoud je bij het afvallen de meeste spiermassa en maak jij bij het aankomen zo weinig mogelijk vet aan. Heb je een kortere periode, kies dan een stapje of twee sneller.

Doelstelling veranderen en macronutriënten instellen in Myfitnesspal

Stel je hebt je doelstelling behaald of je wilt instellen dat je meer per week afvalt, dan kan dat! Druk op de homepagina op de streepjes linksboven en selecteer ‘doelen’. Bovenin kan je nu je streefgewicht, weekdoel en activiteitsniveau aanpassen. Om je macronutriënten te veranderen, druk je op ‘doelen voor calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten’. Helaas kan je met de gratis versie van Myfitnesspal je macronutriënten alleen per percentages van 5% veranderen. Probeer ze zo instellen dat ze het dichtste bij je gewenste macronutriënten komen te staan. Wil je meer weten over de verdeling van je macronutriënten? Lees dan deze blog!

Tips in Myfitnesspal

In Myfitnesspal voeg je je eten toe bij het kopje ‘Dagboek’. Eet je vaak iets hetzelfde? Zoals elke dag havermout met een banaan? Dan kan je via ‘voedsel toevoegen’ + ‘maaltijden’ + plusje rechtsboven  ‘maaltijd maken’, een eigen maaltijd toevoegen zodat je deze niet elke keer opnieuw hoeft samen te stellen. Via Myfitnesspal kan je ook barcodes scannen van een product. Hierdoor kan je meteen zien wat er in zit en daarmee kan je bepalen of het handig is om te eten. De barcodescanner kan je vinden naast ‘voedingsmiddelen zoeken’ als je voedsel toevoegt.

Bonustip voor Myfitnesspal als je wilt afvallen: Zin in een pizza in de avond? Voer het alvast in! Hierdoor kan je de rest van de dag er rekening mee houden en kan je via Myfitnesspal dus in de gaten houden of je niet over je calorie-inname gaat!