Drie redenen waarom ‘ego-lifting’ slecht voor je is.

Drie redenen waarom ‘ego-lifting’ slecht voor je is.

Ego-lifting is een veelvoorkomend fenomeen in de sportschool. Ego-lifting houdt in dat je het gewicht wat je verplaatst belangrijker vindt dan de uitvoering. Mensen zijn aan het ego-liften om indruk proberen te maken op medesporters en daarmee het eigen ego een boost te geven. Hieronder lees je drie redenen waarom je dit niet moet doen!

Blessures!

Zoals je waarschijnlijk al dacht, is ego-lifting zeer blessuregevoelig! Doordat je een gewicht tilt wat je nog niet aankan, gaat dat ten koste van je uitvoering. Daarnaast vinden wij dat het veel indrukwekkender is als een oefening met perfecte vorm wordt uitgevoerd, dan dat de oefening met een zwaar gewicht belabberd wordt gedaan. Als jij je ego niet thuis laat is de kans op blessures dus veel groter en loop je gevaar op zeer langdurende pijnprikkels! Een goed voorbeeld hiervan is de deadlift, die bij een slechte uitvoering voor zeer ernstige blessures kan zorgen.

Geen mind-muscle connection

Door als ego-lifter een te zwaar gewicht te pakken bij een oefening, gaat de mind-muscle connection verloren. Vooral bij isolatieoefeningen is dit een veel voorkomend probleem. We nemen de bicep curl als voorbeeld. Bij ego-lifters zie je dat de dumbbells of barbell omhoog geswingd wordt met het hele lijf. Hierdoor is er geen mind-muscle connection en nemen andere spieren de beweging zelfs over! Waar je denkt je biceps te trainen, zijn het in werkelijkheid je schouders, billen en onderrug die het werk verrichten. Door geen ego-lifter te zijn en het gewicht te verlagen, kan je de oefening juist uitvoeren en hiermee de mind-muscle connection met je biceps vergroten. Geen swing, maar een strikte uitvoering zorgt ervoor dat je biceps het werk leveren en dat je daadwerkelijk de oefening doet waarvoor die bedoeld is!

Plateau, geen progressive overload

Bij ego-lifting zit je snel op/over het maximale van wat je lichaam aankan. Er is geen ruimte meer voor progressieve overload, wat de sleutel is tot spiergroei en krachtopbouw. Je komt op een plateau en zult geen vooruitgang boeken, waardoor ego-lifters vaak gefrustreerd raken en nog een stapje verder willen gaan. Dit verhoogt de kans op blessures nóg meer! Als ego-lifter maak je dus veel minder progressie als iemand die dit niet doet.

Je maakt geen progressie, mensen kijken je raar aan en je loopt ook nog  eens blessures op. Drie reden om geen ego-lifter te zijn! Train slim, maak je niet druk om wat anderen van je vinden en maak kleine stappen. Don’t be an ego-lifter!