Hoe doe je een goede fitness warming-up?

Hoe doe je een goede fitness warming-up?

Fitness warming up

Een fitness warming up: Je weet dat je het eigenlijk moet doen, maar je hebt er geen zin in. Voor een training van het onderlichaam wordt even snel vijf minuutjes gefietst en opwarmen van het bovenlichaam doen we bij de eerste oefening wel. Het niet uitvoeren van een fitness warming-up is een open sollicitatie naar een minder goede training en naar blessures! 

Naast dat je spieren tijdens een fitness warming-up opwarmen, zorgt het ervoor dat je spieren sneller worden voorzien van zuurstof. Ook kan het de mate van spierpijn verminderen. Daarnaast draagt het bij aan de range of motion van je oefening, en een betere range of motion heeft positieve invloed op sterker worden en spiermassa toename! Het kost maar een beetje extra tijd, maar het levert je dus enorm veel op.

Hoe ziet een goede fitness warming up eruit?

Om jezelf goed klaar te stomen voor je workout is een fitness warming up nodig, dus niet een warming up die je voor andere sporten zou gebruiken. Tijdens deze fitness warming up verhogen we de lichaamstemperatuur en vergroten we de range of motion (ROM). Naast het algemene deel van de fitness warming up gaan we namelijk aan de slag met de mobiliteit door middel van dynamische stretches. Statische stretches zouden kunnen leiden tot krachtsafname, vandaar de keuze voor dynamische stretches.

Allereerst beginnen we met een cardio oefening waarbij we de lichaamstemperatuur verhogen. Hierbij kan je denken aan de loopband, roeimachine of powerbike. Je kan hierbij rustig beginnen en langzaam het tempo opvoeren. Dit deel van de fitness warming up neemt gemiddeld tussen de 5 à 10 minuten tijd in beslag (afhankelijk van leeftijd, geslacht, buiten temperatuur etc.). Wanneer je je daadwerkelijk ‘warmer voelt’ (je begint bijvoorbeeld lichtelijk te zweten), vervolg je je fitness warming up met het mobiliteit gedeelte van de warming up.

Het doel van het mobiliteit gedeelte in de fitness warming up is het vergroten van je ROM en de kans op blessures te verkleinen.

Hieronder hebben we een goede routine van 10 dynamische mobiliteit oefeningen van Athlean-X toegevoegd. Dit is een full-body routine die je voor elke training kan uitvoeren.

Je kan beginnen!

Wanneer je het algemene deel en het mobiliteit gedeelte van je fitness warming up hebt uitgevoerd, kan je beginnen met de daadwerkelijke training. Wel is het belangrijk om (helemaal bij de eerste oefening) het gewicht in stapjes op te bouwen. Dit is ook nog een deel van je fitness warming up.