HIIT-training of LISS-training?

HIIT-training of LISS-training?

Wat is HIIT & LISS?

High Intensity Interval Training (HIIT) is een vorm van cardio waarbij versnellingen worden afgewisseld met een lager en stabiel tempo. Een voorbeeld van een HIIT-training is 20 seconden sprinten op de loopband afgewisseld met een minuut wandelen en dat zes keer op rij. Low Intensity Steady State (LISS) is een vorm van cardio waarin één tempo continue wordt uitgevoerd. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan dertig minuten fietsen op hetzelfde tempo.

Wat zijn voordelen van HIIT-training?

  1. Een voordeel van HIIT-training is het zogenaamde EPOC-effect. EPOC staat voor ‘Excess Post-Exercise Oxygen Consumption’. Simpel gezegd betekend het dat het lichaam, tot uren na de inspanning, extra zuurstof consumeert en hiermee dus extra calorieën verbrand.
  2. Door de intervallen is het uitstekend voor het verbeteren van je conditie!
  3. Je kan in weinig tijd veel bereiken! Met HIIT-trainingen kan je in korte tijd veel calorieën verbranden en je conditie verbeteren.

Wat zijn voordelen van LISS-training?

  1. Een voordeel LISS-training is dat je meer in directe vetverbranding zit. Dit betekend niet direct dat je meer vet verliest in totaal! Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat er de rest van de dag na de inspanning minder wordt verbrand van de energiebron tijdens de inspanning.
  2. De kans op blessures is bij LISS-training aanzienlijk laag.
  3. LISS-training is goed te combineren met andere activiteiten. Je kan bijvoorbeeld een podcast luisteren of alle seizoenen van Game of Thrones terugkijken!

Welke is beter voor het afvallen?

Of HIIT-training beter is dan LISS-training voor het afvallen of andersom is niet echt te zeggen. Ons advies is om beide te proberen en te kijken welke het leukste en efficiëntste is voor jou. Weinig tijd of geen zin om lang bezig te zijn? Dan is HIIT-training waarschijnlijk de beste optie voor jou. Wel tijd of kan je het bijvoorbeeld combineren met je lievelingsserie? Dan kies jij waarschijnlijk liever voor LISS-traning. Let er dus voornamelijk op dat je voeding on point is en je daarmee in een calorietekort zit. Dat is de hoofdzaak wat betreft afvallen. Cardio, in welke vorm dan ook, is daar alleen een aanvulling op.

Waar kiest Push&Pull Fitness voor?

Voor ons is er een duidelijke voorkeur voor HIIT-training om de volgende redenen;

  1. Om compleet te trainen kiezen wij ervoor om eerst krachttraining uit te voeren en daarop volgend cardio toe te voegen. Om dit kort en efficiënt te houden kiezen wij voor HIIT-training, omdat we hier minder tijd mee verliezen dan met LISS-trainingen! Zo houden we het trainen leuk en niet extreem tijdrovend.
  2. HIIT-trainingen zijn erg goed voor het verbeteren van de conditie. Je traint je lichaam om beter te herstellen na inspanning.
  3. Omdat wij het belangrijk vinden om vanuit alle hoeken het lichaam te belasten en van variatie in trainingen houden, is HIIT-training dé manier van cardio voor ons. Hierin kunnen we meerdere oefeningen in een sessie laten terugkomen en houden we het doelgericht op de wensen en eisen van onze sporters.
  4. Het EPOC-effect bij HIIT-trainingen is natuurlijk altijd mooi meegenomen om wat extra calorieën te verbranden over de dag.