Hoe snel verlies je spiermassa?

Hoe snel verlies je spiermassa?

Menig krachtsporter heeft de angst om spiermassa te verliezen wanneer hij of zij niet meer kan sporten. Of je in deze tijd van het jaar lekker op vakantie gaat of dat het hele land in lockdown gaat vanwege een virus en je niet meer kunt trainen, kan dit natuurlijk erg vervelend zijn. Helemaal als je normaal gesproken uren per week in de sportschool doorbrengt. Hoe lang zou het dan duren voordat jij spiermassa verliest wanneer jij niet meer aan krachttraining doet?

Verlies van spiermassa na 1 week

In de eerste week verlies je geen spiermassa en komt het niet aan de orde. Je spieren zullen zich tijdens het wandelen, fietsen en traplopen nog steeds nodig voelen. De spieren worden op deze manier nog zo belast dat spierverlies nog uitblijft. Probeer dan dus wel van die bank af te komen en wat actiefs te gaan doen.

Mocht je echter ziek raken en aan het bed gekluisterd zitten, dan kan het hard gaan! Het kan dan al oplopen tot 1,5 kg per week aan verlies van spiermassa wanneer je ziek bent. Wanneer je spieren niet of nauwelijks bewegen dan kost het je lichaam energie die hij liever niet kwijt wil. Via deze manier probeert je lichaam zuinig aan te doen met de mate waarin jij je spieren nodig bent.

Verlies van spiermassa na 2 weken

Heb jij je slaapkamer of schuur vol liggen met gewichten? Ben je op vakantie en heb je een fitness gym in je hotel? Geniet er dan ook maar van, want na 2 weken begint het proces van spierverlies langzaam op gang te komen. Mits je geen krachtige prikkels meer door stuurt naar je spieren. Echter is het verlies van spiermassa nog zo laag dat je nog gewoon shape blijft!

Verlies van spiermassa na 3 weken

Je lichaam begint zich aan te passen aan je nieuwe ritme waarbij krachttraining niet meer aan de orde is. Hierbij begint de fase waarbij spiermassa begint af te nemen. Voornamelijk begint het type spiervezel af te nemen waarbij gebruik wordt gemaakt om zware gewichten te tillen. Daarbij komt kijken dat de kracht in je spieren ook begint af te nemen. Echter kan het verliezen van spiermassa op lopen tot 10%, wat nog niet zo drastische afname is. Dit verschilt natuurlijk weer per individu en leeftijd.

Verlies van spiermassa na 4 weken of langer

De spiermassa begint aardig af te nemen en je kunt in de spiegel al wel wat verschil zien. Maar de hoeveelheid afname kan ook best meevallen, zo blijkt uit onderzoek onder body-builders dat na 3 maanden de afname van spieren pas begint. Dus heb je al meer ervaring in de sportschool dan zal de afname best meevallen.

Hoe snel komt spiermassa weer terug?

Gemiddeld genomen hebben gezonde jonge mensen na zes weken de verloren spiermassa weer allemaal weer opgebouwd. Inachtneming hoelang je geen prikkel aan je spieren hebt gegeven. Daarvoor is wel voldoende beweging en eiwitrijke voeding nodig. Bij ouderen liggen het aantal weken drastisch hoger.