fbpx
Waarom benen trainen zo belangrijk is!

Waarom benen trainen zo belangrijk is!

Benen trainen?

De meeste mensen vinden benen trainen niet het leukste wat is er op het gebied van fitness. Vooral mannen laten hier nog wel een steekjes in vallen. Vergeet niet dat je onderlichaam de helft van je gehele lichaam is. Je zult zien dat je gehele fysiek er beter uit gaat zien als jij structureel je benen traint. Hieronder beschrijven we 4 voordelen waarom jij juist je benen wel zou moeten trainen.

Aanmaak van meer testosteron

Als je meer spiermassa wilt opbouwen, dan is de aanmaak van de juiste hormonen erg belangrijk. Testosteron is het hormoon dat spier opbouw bevordert en door te trainen kun je zelf testosteron aanmaken. De benen zijn een grote spiergroep en nemen de helft van je lichaam in beslag. Hoe groter dus  de spiergroep, hoe meer hormonen je lichaam aanmaakt.

Benen trainen is dus echt een must in je wekelijkse schema. Doe je dit niet loop je hele hoop extra testosteron mis. Als jij je benen wel traint dan heeft je gehele lichaam hier profijt van. Deze extra testosteron verspreid zich namelijk door heel je lichaam, oftewel in je bovenlichaam zal hierdoor ook meer spiergroei ontstaan. Je kan dus beter wat meer je benen trainen in plaats van dat je je bovenarmen suf traint.

Symmetrie in je lichaam

Niemand wil met een bovenlichaam rondlopen dat twee keer zo groot is als zijn onderlichaam. Toch zie je hierin vaak een disbalans. Om deze reden is het belangrijk om je lichaam zo symmetrisch mogelijk te trainen. Door zowel je benen te trainen als je bovenlichaam zou dit alles in balans moeten houden. Dit voorkomt blessures en het ziet er ook gewoon een stuk beter uit.

Veel krachtsporters doen naast fitness vaak ook nog aan hardlopen, fietsen, of aan balsporten zoals voetbal. Wat dan verwacht wordt is dat de beenspieren vanzelf meegroeien, echter wordt vaak vergeten dat deze sporten extensief zijn en in minimale spiergroei resulteren. Voor deze doelgroep is het juist belangrijk om hun benen mee te trainen ter ondersteuning van hun sport. Wellicht zou je dan voor een andere soort training moeten kunnen zoals snelkracht en explosiviteit. Niet je benen trainen is in ieder geval geen optie.

Je verbrandt meer calorieën

Om af te vallen is het essentieel om meer calorieën te verbranden dan je binnen krijgt. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met je voedingsinname. Aan de hand van je voedingsinname kun je de voor jou benodigde intensiteit en omvang van je training bepalen. Als je grote spiergroepen gaat trainen met compound oefeningen (zoals een squat, deadlift), dan zal dit je calorieverbranding positief stimuleren. Je stofwisseling krijgt namelijk een boost. Als je meer spiermassa aanmaakt dan hebben je spieren ook meer energie nodig in de rustfase.

Compound oefeningen die je gehele lichaam sterker maken

Compound oefeningen zijn belangrijk om je gehele lichaam te versterken. Bij squats en deadlfits train je namelijk niet alleen je benen en billen maar meer dan dat. Bij deze oefeningen gebruik je onder andere je core (buik & onderrug). Ook speelt je bovenrug een belangrijke rol om de stand in een stabiele positie te houden tijdens een squat. Bij een deadlift is je grip en positie van je bovenlichaam ook van essentieel belang. Je traint dus niet alleen maar je onderlichaam. Je bent bezig om je gehele lichaam naar een beter niveau te tillen.

Sluit Menu
Push & Pull Fitness Whatsapp
Verstuur via WhatsApp